Domaća Scena
VR tržište u Srbiji ima ogroman potencijal! – Intervju sa Dankom Rančićem
Upoznajte Danka Rančića, lead developera iz niškog Ingenious Studiosa koji nam je predstavio njihovu novu VR igru, Shopenkraft’s Magic Goods, sa kojom smo se prvi put susreli tokom Play!Con Winter 2024 konferencije. Razgovarali smo o razvoju igre, izazovima koje nosi kreiranje VR naslova, domaćoj gejming sceni, ali i o tome kako izgleda voditi prodavnicu punu čarobnih napitaka, magičnih predmeta i… vrlo specifičnih mušterija!
Dobrodošao Danko! Šta se promenilo u okviru Ingenious Studiosa od našeg prethodnog razgovora na Play!Con Winter 2024 konferenciji?
Danko: Pre svega, Shopenkraft’s Magic Goods je u tom periodu bio udaljen samo mesec dana od izlaska. Release je prošao po planu, tako da je igra bila uključena u prazničnu rasprodaju na Steamu. Tokom 2025. godine, imali smo nekoliko content apdejta. Pre par nedelja smo izbacili poslednji peč, tako da sada stavljamo mašnu na Shopenkraft’s Magic Goods i već prelazimo na sledeću igru.
Reci nam nešto o sebi i o Shopenkraft’s Magic Goods.
Danko: Po struci sam softverski inženjer, a u srcu sam štreberčina. Volim sve štreberske stvari kao što su Star Wars, Gospodar Prstenova, Hari Poter i slično. Nekoliko godina sam se bavio web developmentom, da bih nakon toga prešao u gejming. Danas sam CEO Ingenious Studiosa, ali se i dalje bavim developmentom. Studio je iz Niša i postoji već šest godina, ali je veći deo vremena funkcionisao kao grana naše roditeljske firme. Tek smo se 2024. godine odvojili kao nezavistan entitet, tako da smo promenili način rada. Pre smo više bili fokusirani na outsourcing, a sada polako prelazimo na autorske projekte. Tim trenutno ima 16 članova, koji su veoma svestrani u kontekstu industrije.
Shopenkraft’s Magic Goods je simulacija vođenja prodavnice u fantasy svetu. Igrači imaju zadatak da usluže mušterije, koje najčešće traže stvari koje je prethodno potrebno kraftovati, kao što su napici i oružja. VR igre generalno imaju ograničeno kretanje, tako da smo za prvu igru želeli da napravimo nešto više cozy, gde je igraču sve na dohvat ruke. Tokom razvoja smo bili inspirisani epskom fantastikom jer nam je to neka zona komfora, a iz gejmplej aspekta delimično smo pozajmili osnovni koncept iz igre Potion Craft.
Zašto ste se za prvi projekat baš odlučili za VR igru?
Danko: Kao mali studio, shvatili smo da treba da gađamo neku nišu kako bismo dostigli nekakav komercijalni uspeh. Manji timovi obično kreću od poznatih žanrova, ali indie scena je trenutno prezasićena tim stvarima. Zbog toga smo odabrali VR, iako smo u početku imali manjak iskustva sa istim.
VR igre su posebno pipave. Gde ste najviše zapeli u realizaciji vaše vizije?
Danko: Kod prilagođavanja interfejsa. Proces je skroz drugačiji u odnosu na klasične igre, gde imate canvas koji je praktično zalepljen na ekran, a svet koji gledamo je iza njega. To je okej za flat igre, ne moraju biti 2D po grafici nego je bitno da se igraju na 2D ekranu. U VR igrama to ne funkcioniše i mnogo je komplikovanije i izazovnije prikazati tooltip tako da ga ne zaklanja neki drugi objekat. Ako imamo recimo neki tutorial pop-up, ja moram da se osiguram da sam ga prikazao tako da ga igrač vidi. Ovaj i još gomila primera nas uvode u neku totalno drugu dimenziju problema u odnosu na flat igre, ali sada smo već ušli u štos kao tim i mogu da kažem da sam jako zadovoljan. U narednim projektima nećemo morati da gubimo vreme na taj tehnički aspekat.
Da li ste morali posebno da prilagodite igru igračima mlađih uzrasta?
Danko: Što se tematike tiče, Shopenkraft je zaista za sve uzraste. Mnoga deca su isprobala igru i jako im se dopala, ali nam se vremenom iskristalisalo da im je jako teško da zgrabe neke elemente koji su prosto fizički previsoko. Na primer ako žele da uzmu cvet koji treba da se iseče i kasnije iskoristi za napitak, deca najčešće moraju da se propnu na prste ili da skoče da bi im to pošlo za rukom. Imali smo i suprotnu situaciju gde igrač koji je previsok mora da se saginje da bi zgrabio nešto sa pulta. Zbog toga smo dodali posebnu opciju koja igračima omogućava da slobodno podese visinu igre.
Na kojim platformama je dostupan Shopenkraft?
Danko: Pošto je Shopenkraft isključivo VR naslov, može da se igra samo na VR konzolama. Platforme koje podržavamo su Meta, PICO i Steam. Na Meta platformi može da se igra na bilo kom Meta, odnosno Oculus uređaju (Oculus Quest 2, Meta Quest 3, Meta Quest 3S), dok na Steamu možete povezati bilo koji VR uređaj.
Podelio bih jednu zanimljivost vezanu za PICO, inače kinesku platformu. Naime, zbog ugovorne obaveze sa proizvođačem, nije nam dozvoljeno da ubacujemo easter eggove u igru. Time verovatno žele da spreče skrivene, subverzivne poruke koje mogu da se proguraju kao easter egg.
Pominjao si naredne projekte. Da li možeš da otkriješ o kakvim projektima je reč?
Danko: Trenutno smo fokusirani baš na nastavak Shopenkrafta. Gejmplej će biti sličan, takođe u VR-u, s tim što će tematika biti drugačija – prvi deo je bio u stilu epske fantastike, dok je nastavak više inspirisan naučnom fantastikom (radni naziv je Shopenkraft’s Space Adventure). Želimo da osnovni gejmplej ostane isti, ali da igru prebacimo u drugačiji setting i pokušamo da implementiramo neke nove, interesantnije i ambicioznije ideje. U originalu upravljamo jednom radnjom, dok u Space Adventure planiramo putujuću prodavnicu koja uslužuje mušterije na raznim planetama.
Kako ti vidiš budućnost VR igara?
Danko: VR je tržište u usponu. Rekao bih da je u Americi trenutno najpopularniji, dok je u Evropi i ostatku sveta pomalo niša. Problem je što su VR uređaji skupi, a u isto vreme su specijalizovani samo za jednu stvar. Većina igrača bi za te pare radije kupila PlayStation jer zna da će tamo pronaći igre koje će im se sigurno svideti, nego da rizikuju sa nečime što im se na duže staze možda neće toliko dopasti. Tek dolaze generacije koje će odrastati uz VR.
Na sreću, tržište VR igara je postalo dosta otvorenije od avgusta 2024. godine. Sve ranije igre su prvo morale da prođu Metinu strogu proveru da bi uopšte bile puštene u prodaju, ali sada maltene bilo ko može da objavi VR igru. Ako danas pošaljem igru na review izaći će za dve nedelje, a ne za dve godine kao ranije. Međutim, ako je tvoja VR igra ranije bila odobrena, to najčešće znači da će biti uspešna, dok sada, zbog ogromne konkurencije, morate više da uložite u marketing i druge strategije. Osim nas, ja znam samo za tri-četiri kompanije koje se bave VR-om u Srbiji, od kojih je samo jedan gejming studio (Flat Hill Games iz Vršca). Iako VR ovde još nije popularan kao u ostatku Evrope, mislim da domaća scena ima ogroman potencijal, ali moramo jedni druge da potpomažemo.
Sve u svemu, VR dosta napreduje i za pet do šest godina možda čak dostigne nivo današnjeg mobile tržišta.
Da li imaš neki omiljeni žanr?
Danko: RPG bez konkurencije. Top tri igre bi bile Jade Empire, Mass Effect 2 i Baldur’s Gate 3. Voleo bih da jednog dana napravimo RPG igru, ali pošto je žanr izuzetno kompleksan, mislim da još nismo na tom nivou.
Još intervjua sa domaće scene možete pročitati ovde.
Pratite nas na našoj Facebook, Instagram i TikTok stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.