Domaća Scena

Muzika Podvarka

Posted on

Ponovo smo imali priliku da proćaskamo sa pobednikom ovogodišnjeg Play!Con Indie takmičenja, Ivanom ‘’Nothke’’ Notarošem, a ovoga puta smo se fokusirali na muziku i audio dizajn njegovog projekta – Podvarak.

Play!Zine: Hajde da malo popričamo o audio dizajnu Podvarka. Kako si došao do zvukova koje možemo čuti u igri? Da li si ih snimao?

Nothke: Mislim da mi je audio dizajn jedan od delova razvoja igara u kojem najviše uživam, i da je baš onako “zanatski” posao gde moraš dosta da isprobavaš i montiraš dok ne budeš zadovoljan. Uz pronalaženje ili snimanje zvukova, implementacija je isto jako bitna, a uz to je i prepuna trikova kojima možeš da sakriješ da nešto zvuči mnogo bolje nego što bi pomislio slušajući same snimke. Nažalost, kao solo developer, to je samo još jedna od stvari kojoj moraš da posvetiš vreme i pažnju.

Što se tiče samih snimaka, kada mi treba neki zvuk naravno prvo imam neku zamisao kako bi tačno on trebalo da zvuči. Zavisi od zvuka do zvuka, ali prvo mesto na koje odem u potragu za snimcima je najčešće Freesound, gde se mogu pronaći besplatni zvučni efekti. To međutim podrazumeva i preslušavanje ogromne baze podataka u potrazi za onime što tražim, sa što kvalitetnijim snimkom, i onim koji ima licencu za slobodno korišćenje u komercijalne svrhe. Naravno, ako su mi potrebni kućni zvuci – vrata, prekidači, udarci praznih kutija, i slično, onda je lakše samo snimiti ih. Kada mi trebaju neki ulični zvuci, izađem u šetnju pa ponesem Zoom (snimač zvuka), a kada sam negde gde ga nemam onda je tu telefon kao backup. Nije najkvalitetniji snimak sa telefona naravno, ali se ponekad baš zadesi da naletim na neki zvuk koji mi baš treba.

Najteža stvar kod snimanja i montaže zvukova je zapravo izolovati zvuke koji su ti potrebni, jer nije uvek moguće snimiti zvuk u izolaciji. Recimo da mi treba zvuk kotrljanja točkova po putu – kako to snimiti a da se ne čuje motor ili drndanje ostalih delova automobila u pozadini? Ponekad se to može uraditi filtriranjem u montaži, ali najčešće je neophodno naći zamene, zvuke koji su najsličniji onome što očekujem da čujem, i to je vrlo subjektivan proces. 

Interesantna stvar je da je zvuk u igrama prilično podložan “navikavanju”, mnogo više od grafike i svega ostalog. Hoću da kažem da kada nađeš ili snimiš neki novi, bolji zvuk koji je objektivnije kvalitetniji od starog zvuka i zameniš ga, mnogo će ti smetati jer si navikao na onaj stari i mislićeš da je ovaj novi lošiji neko vreme dok taj osećaj ne prođe. Ponekad to shvatim tek kada se vratim na neke stare verzije igara i vidim koliko je sve ranije loše zvučalo.

Play!Zine: Muzika je takođe izuzetno važan deo igre. Kako si birao numere?

Nothke: Numere koje možete čuti u nekoliko videa koje sam okačio na Twitteru i Instagramu sam zapravo našao na Free Music Archive, koje sam mislio da će dobro doći uz period i melanholiju igre. Voleo bih da imam neke stare popularne jugoslovenske pesme u igri ali to zavisi od licenciranja, o čemu ne mogu još da pričam. Ima mesta i za originalnu muziku, ukoliko isto fituje periodu i vajbu igre. Svakako planiram da sva muzika u igri bude dijegetska, to jest da dolazi iz pravih izvora unutar same igre kao što su radio ili ploče i kasete koje možete ubaciti u gramofone i kasetofone.

Play!Zine: Kakva je dinamika tvog rada na Podvarku? Da li imaš neku stabilnu rutinu ili više radiš u ”naletima inspiracije”?

Nothke: “Stabilna rutina” zvuči kao nešto što sam nekada davno sanjao, haha. Jedina rutina mi je da mi je neophodno da se u toku jednog dana posvetim jednoj stvari, to jest na početku dana odlučim šta ću raditi, i onda se potpuno fokusiram na to, jer bi mi bilo šta drugo razbilo fokus. Kada znam da moram da radim nešto drugo u toku dana, po kući, po gradu, sa familijom, taj dan je najčešće “piši propalo” što se tiče rada na igri. Teško je ubaciti se u mod razmišljanja o igri, a i teško je izbaciti se, tako da ponekad spojim nekoliko dana da ne radim baš ništa drugo nego razmišljam i programiram jedan sistem unutar igre.

Na početku tih radnih dana odlučim da li će taj dan biti art dan, kada samo radim na 3D modelima i teksturama, da li će biti dan implementacije novih sistema, ili, bar jednom nedeljno to bude bug fixing day, kada idem redom po listi svih bagova (koja neprekidno raste) pa ih sređujem. Ponekad imam i experimental day kada samo pokušavam neke lude stvari koje na kraju možda neće ni biti u igri ali je bitno da ih probam jer će možda ipak rezultati biti mnogo bolji nego očekivani.

Za još intervjua sa domaće scene, posetite ovaj link.

Autor: Božidar Radovanović

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments

Najpopularnije vesti nedelje

Exit mobile version