Zaboravićete porodicu, prijatelje i život: Baldur’s Gate 3 recenzija

U mojih 12 godina opisivanja video igara, jedno od prvih jednostavnih pravila koje sam sebi zadao je da moram da pređem igru (ukoliko je igra koja ima kraj) kako bih je merodavno opisao. To isto pravilo sam sebi zadao i za Baldur’s Gate 3. Za časopis koji izlazi mesečno, to je bilo veoma optimistično od mene, moram priznati. I srećom po mene i po prijatelje iz redakcije, Baldur’s Gate 3 sam „prešao“ zahvaljujući bezbrojnim mogućnostima i odlukama koje mogu direktno da utiču na sve u igri. Pa sam tako potpuno legitimno prešao igru na kraju drugog akta (bez da vam spojlujem kako), te sam sebi ispoštovao pravilo da igra mora biti završena makar jednom, nije važno kako. Naravno, posle sam vratio taj „save“, promenio odluku koja je dovela do prelaska igre u drugom aktu i nastavio da igram treći akt. Ovaj kratki uvod je ovde čisto da vam prezentujem basnoslovno veliku količinu mogućih razrešenja kako glavne priče, tako i svih mogućih sudbina ljudi, bića i grupacija koje ste susreli na vašoj epskoj avanturi.

Larian Studios je svoju mejnstrim slavu stekao protekle decenije zahvaljujući velikom uspehu Divinity Original Sin igara. No, fanovi cRPG igara su upoznati sa ovim veselim Belgijancima mnogo duže. Njihova prva igra, Divine Divinity, izašla je 2002. godine i predstavlja veoma zabavan miks tada popularnih podžanrova RPG igara, gde je borba bila akciona poput one u Diablo 2, dok je priča fokusirana na istraživanje i svet prepun tajni i zanimljivosti, poput Baldur’s Gate 2. Meni lično, Divine Divinity je i dan-danas jedan od najomiljenijih RPG naslova.

Više od dvadeset godina kasnije, Baldur’s Gate 3 predstavlja krunu ovog višedecenijskog rada, evolucije studija i nesalomljive vizije Svena Vinkea, osnivača i još uvek jedinog vlasnika Lariana. Nemoguće je rečima opisati kakav je „opus magnum“ ova igra, ne samo Lariana, nego RPG žanra generalno. U pitanju je naslov koji spaja širinu i dubinu jednog klasičnog RPG-a sa produkcijom i finom obradom jedne AAA igre. Takva dobitna kombinacija je izrodila igru koja je postavila nove visine. I mnoge trenutno nedostižne standarde ne samo za RPG igre, nego i za video igre generalno. Hajde da vidimo zašto je to tako.

Kao i prethodne dve Baldur’s Gate igre, Baldur’s Gate 3 je baziran na pravilima i svetu legendarnog stonog RPG-a, D&D. Koristi petu ediciju pravila, i onima koji nisu upoznati kako D&D pravila funkcionišu će definitivno trebati solidno vremena da se naviknu na ovaj sistem, čak i ukoliko ste inače veteran RP video igara. Ruku na srce, igra ima relativno dobar sistem saveta i objašnjenja, koji koliko-toliko uspešno razjašnjava svaki termin koji vidite i načine na koje stvari funkcionišu, ali opet, ukoliko ne igrate D&D, trebaće vam vremena i pažnje dok ne uđete u štos i povežete sve. Zbog toga, možda manje iskusnim igračima igra u samom startu, prilikom kreiranja lika, može izgledati zastrašujuće komplikovano kada igra prospe sve silne klase, rase, statistike i veštine pred vas. No, jednom kada povežete konce i prođete kroz tu početnu fazu, biće lakše. Sa druge strane, za one koji uživaju u takvom obilju opcija, ovde ćete biti svoj na svome. More mogućnosti za kastomizaciju, kako vizuelno, tako i u gejmplej smislu, zadovoljiće svačije potrebe i ujedno je prvi od bezbrojnih razloga da odigrate Baldur’s Gate 3 još po koji put. Kada napravite svog lika, vreme je da avantura počne.

Priča počinje tako što se nalazimo na jednom Nautiloidu, brodu „Derača Mazgova“ (Mind Flayers), gde su nas oni kidnapovali zajedno sa još hiljadama drugih i u naše mozgove ‘’posadili’’ njihove crve koji će nas nakon nekog vremena pretvoriti u njih. Sticajem okolnosti nekako uspevamo da pobegnemo zajedno sa grupom saputnika koje je zadesila ista sudbina, i od tog trenutka kreće naša panična potraga za lekom pre nego što se pretvorimo u Mind Flayere. Ova osnovna premisa priče će se pretvoriti u epohalnu avanturu od dobrih 150 sati neponovljivog RPG iskustva. Samo za prvi akt će vam trebati nekih 50 sati ukoliko igru igrate temeljno i istražujete svaki kutak mape. I da se razumemo, to nije 150 sati filer sadržaja, jednih-te-istih neprijatelja, generičkih NPC-jeva i glupavih besmislenih kvestova. To je 150 sati sadržaja gde svaki NPC, ma koliko bitan ili nebitan bio, ima svoj identitet, svoj jedinstveni izgled, svoj dijalog i perfektnu glasovnu glumu i animacije da isprate taj dijalog. To je 150 sati sadržaja gde svaki ćošak mape krije neku novu zanimljivu tajnu, blesave situacije, misteriozne lokacije i genijalno dizajnirane likove. Ovo je igra koja će vas neprestano oduševljavati kako malim detaljima, tako i velikim momentima. Ništa nije tu reda radi, i ništa nije lenjo popunjavanje prostora i veštačko pumpanje veličine igre. Veliki broj toga što proživite u igri praktično može da bude neka mala priča i igra za sebe. Svaki drugi momenat je „za pamćenje“ baš zbog toga što svaki NPC i svaka priča u okviru sveta igre pružaju jedinstveno iskustvo.

Kao što smo već pomenuli, apsolutno svaki NPC u igri, a ima ih na stotine, će imati nešto da vam kaže, imati neku svoju ulogu u svetu i davati neke nove komentare u zavisnosti od razvoja situacije u svetu. Ovde dakle ne govorimo samo o glavnim likovima (kojih takođe ima ogroman broj, jer je priča veoma kompleksna i granajuća, sa gomilom grupacija i interesnih strana), već bukvalno o svakom stanovniku lokacija koje posetite. Svemu tome dodatnu dubinu daju raznorazni dnevnici i beleške koje nam pružaju bolji uvid u razmišljanja, odnose, istorijat lokacija i ličnosti.

Glavna priča ima veliki broj „igrača“ i očekivano jako puno preokreta, i premda je glavna tema možda malo previše „tradicionalna“, ipak je pisanje veoma kvalitetno i smisleno. Dijalozi su odlično napisani i opširni, te će vaše odluke, izbori, dela i izgovorene reči apsolutno imati težinu, kako u odnosu prema individuama i njihovim sudbinama, tako i prema čitavim frakcijama, ali i na sudbinu gotovo svakog regiona koji posetite. Izbori i odluke u BG3 apsolutno nose težinu. Ono gde pisanje možda i više briljira su mnoge zabavne sporedne priče i kvestovi, gde se spajaju prepoznatljiv lagani humor Lariana sa često sumornim temama igre. Stalno ćete se oduševljavati tim sporednim momentima koji mogu, ali ne moraju, biti bitan deo šire slike, ali svakako svetu igre daju život i opipljivost. Očekujte neočekivano.

Baš kao i prve dve BG igre, Baldur’s Gate 3 je party-based RPG, gde ćete vašu malu družinu vremenom širiti novim saputnicima koji mogu, ali ne moraju, da vam se pridruže u avanturi. Naravno, oni nisu tu samo kao gejmplej opcije, već i kao narative alatke čije su sudbine direktno povezane kako sa vama, tako i sa celokupnom nevoljom koja je zadesila svet igre. Priče nekoliko saputnika bukvalno su kao nezavisne igre srednje veličine same po sebi, gde su čitavi delovi mapa posvećeni odnosima koje neki saputnici imaju sa određenim grupacijama ili pojedincima. Baš kao i ostali likovi u igri, saputnici su sjajno napisani, što je praćeno apsolutno perfektnom glasovnom glumom i facijalnim animacijama. Zaista, još jednom, ne mogu dovoljno puta da naglasim koliko je ova igra vrhunskog kvaliteta po pitanju animacije svih likova u igri i glasovne glume. Imati taj nivo kvaliteta glume i animacija u igri koja broji preko milion i po reči dijaloga je poduhvat ravan čudu.

Jedina zamerka koju ja lično imam kod saputnika je takozvani „playersexual“ pristup romansama u igri. Odnosno, nevezano za seksualnu orijentaciju ovih saputnika, gotovo sa svakim možete imati romansu i da se oni zaljube u vas ukoliko uradite dovoljno stvari koje oni odobravaju. Razumem da neki igrači ovo vole jer im daje više slobode sa kim da imaju romansu, ali meni lično ovo ubija imerziju i oduzima od jedinstvenosti mojih saputnika. Ovo nije mana već više zamerka pristupu koji ja lično ne volim. Druga stvar koja je možda mogla malo bolje da se uradi sa saputnicima jeste tempo razvoja odnosa. Čini se da se neki ponašaju kao da smo najbolji prijatelji 100 godina već posle par sati igranja, iako se praktično ne znamo, dok sa drugima nema pomaka jako dugo, što bude vrlo upadljivo, ali razumem da je to problem u igri sa ovoliko slobode, a toliko dugačkoj. Mimo ove dve sitne stvari, zaista nemam ništa drugo negativno da kažem za saputnike, svi su zabavni, jedinstveni, sjajno napisani i odlično odglumljeni. Prosto mi je krivo što ne mogu uvek sve da ih vodim sa sobom u akciju.

Kao što verovatno znate, Baldur’s Gate 3 je potezni RPG, što je skretanje od borbe u realnom vremenu sa pauzom, kakva je bila pristupna u prve dve Baldur’s Gate igre. Iako su BG2 fanovi isprva bili kivni zbog ove odluke, pokazala se kao sjajna stvar jer je prosto prirodno igrati igru baziranu na D&D u poteznom maniru, jer je i sam D&D po svojoj prirodi potezna igra. Borba u igri savršeno spaja taj prepoznatljivi Baldur’s Gate 2 osećaj sa Divinity Original Sin inovacijama u jedno novo iskustvo koje je istovremeno i veoma poznato i osvežavajuće. Neverovatna je količina opcija i stvari koje možete uraditi u borbama, i svaka bitka deluje kao novi strateški izazov za rešiti. Barem ukoliko igrate na najtežim podešavanjima. Baš kao i ostatak igre, apsolutno svaki susret u igri koji se završi bitkom je smislen i postavljen tu sa ciljem, ne postoje filer borbe, nasumični neprijatelji ili ponovno stvaranje već pobijenih neprijatelja. Svaka borba je precizno osmišljena i postavljena baš tu gde treba, bilo da je opciona ili nije. Naravno, jako puno situacija možete rešiti i bez borbe na veliki broj načina. Ja sam igrao Barda i često je moj milozvučni jezik uspeo da ubedi neprijatelje da urade nešto po mojoj želji ili otkriju informacije koje su mi potrebne.

Mogao bih da napišem još tri puta ovoliko teksta, ali mislim da nemamo toliko prostora u časopisu, te uskoro moram da završim nekako ovu recenziju, pa zato moram da kažem i par veoma sitnih stvari koje su mi zasmetale, ali zaista nisu vredne skidanja ocena jer se na njima uveliko radi. Za poduhvat ovakve veličine i kompleksnosti za očekivati je da ima bagova u startu. I naravno, ima ih, susreo sam se sa solidnim brojem njih. Ali nijedan nije bio mnogo strašan (uglavnom smešni ili malčice iritantni), i što je bitnije, Larian jako naporno radi na ispravkama. U trenutku pisanja već je izašla prva velika zakrpa i radi se na drugoj. Takođe, balansiranju predmeta, klasa i neprijatelja je potrebno još poliranja, ali i na tome se radi. Tu su još i neke sitne stvari koje se više tiču „kvaliteta života“, poput načina da se možda uvede red u često previše haotični inventar, mogućnost da lakše i efikasnije dodaješ likove iz kampa u party, malo bolje ponašanje kamere u nekim situacijama, i tako dalje. Ali opet, u jednom ovakvom projektu kakav je Baldur’s Gate 3, to su sve zaista mrvice u moru suvog kvaliteta i ništa što se peglanjem neće ispraviti.

Baldur’s Gate 3 je postao paragon za igru koja pomera granice u svim pravcima. Novi ideal koji kombinuje dubinu, smisao i kreativnost sa vrhunskom vizuelnom i audio prezentacijom AAA igara. Nove visine su postavljenje gospodo kreatori video igara, ima li izazivača?

Baldur’s Gate 3 je dostupan za PC i PlayStation 5

Autor: Nikola Savić

Igru ustupio: Larian Studios