I’m a very smart bear: Stasis: Bone Totem recenzija

The Brotherhood je studio čiji rad pomno pratim već više od deset godina. Stasis, njihova igra prvenac, je publikovana davne 2015. godine i već tada se video potencijal braće da prave sjajne, morbidno sablasne SF point-and-click horor avanture. Kada kažem braće, ne mislim samo na ime studija. Naime, iza ovog studija stoje dva brata, Nikolas i Kristofer Bišof, i upravo oni su jedini ljudi koji rade na igri, ne računajući kompozitore i glasovne glumce.

Ideja igre, pisanje priče, kreiranje univerzuma igre i likova, vizualni dizajn, programiranje… apsolutno svaki aspekat igre je isključivo delo dvojice vredne braće. Kao da to nije dovoljno, ljudi se bave i poslovno-marketinškim aspektom studija. Za potrebe ove recenzije lično sam komunicirao sa Nikolasom. Zašto ovo sve pričam? Zato što želim da naglasim koliko imam samo reči hvale za ove vredne momke. Ne mogu ni da zamislim koliko je truda, vremena, energije i kreativnosti uloženo da bi se napravilo jedno ovako zaokruženo remek-delo koje nudi solidnih 15-20 sati vrhunskog iskustva. A da se razumemo, Stasis: Bone Totem je čisto savršenstvo point-and-click avantura. U gotovo svakom pogledu igra je vrhunac decenije rada i iskustva ovog studija.

U narativnom smislu, Stasis: Bone Totem je naučno-fantastična horor misterija, dok gejmplej žanrovski pripada tradicionalnim point-and-click avanturama. Iako smeštena u isti univerzum kao i originalni Stasis, sama priča igre je potpuno nezavisna, i nema potrebe da igrate prvu igru da biste razumeli priču. Iskren da budem, prošlo je osam godina od kada sam odigrao prvu igru, te su mnogi detalji i meni isparili iz glave. Cayne Corporation, taj sveprisutni prožimajući entitet ovog univerzuma, je jedan od glavnih elemenata i u ovoj igri, ali ne morate ništa da znate o njima iz prve igre da biste razumeli ko su i šta su oni u Stasis: Bone Totem.

Narativno i vizuelno, igra crpi inspiraciju iz horor i naučno-fantastičnih filmova i stripova 80-ih godina prošlog veka. Tehnologija u igri je mahom retro-futuristička, a isto važi i za vizuelni identitet lokacija, mode i ostalih detalja. Posebno je očigledan uticaj takozvanih „body“ horor filmova, podžanru kome je igra praktično omaž. Poznat još i kao biološki ili organski horor, ovaj tip strave je cvetao 80-ih uz upotrebu praktičnih efekata. Karakteriše ga akcenat na visceralnim prikazima – jako puno organskih materija, često deformisanih, mutiranih i izopačenih na načine koje ne možete ni da zamislite. Mutirani ljudi, užasne izrasline, mešavine ljudi i mašina, gigantskih biljaka i monstruoznih životinja. Iako vam ovo možda deluje jeftino, verujte nam da je ovde savršeno uklopljeno u priču i ono što su tu dešava.

Kada smo već kod priče, ista je veoma dobro napisana, i držaće van pažnju do samog kraja. Ne možemo ništa više da kažemo, a da vam ne pokvarimo detalje i iznenađenja, ali reći ćemo da ćete sa svakom novom lokacijom biti sve više i više zbunjeni i stalno ćete se pitati šta se kog đavola ovde dešava. Doduše, jedno upozorenje. Da bi se priča razumela i da bi se pokupili svi konci i celokupno stanje onoga na šta nailazite dokučilo do kraja, biće potrebno jako puno veoma pažljivog čitanja. Detalje priče ćete otkrivati kroz tri kanala. Jedan su beleške i izveštaji zaposlenih na lokalitetu koji istražujete. Drugi je takozvano vizuelno pripovedanje, odnosno razumevanje onoga što se tu dešava kroz ono što vidite na lokacijama i opisima detalja tih lokacija. I treći su dijalozi između likova u igri.

Kao što rekosmo, biće potrebno jako puno pažljivog čitanja, i dobra stvar je što igra vodi dnevnik svih ovih logova i dijaloga. Negde na pola igre, kada se nagomilalo ko zna već koliko novih otkrića i obrta, seo sam i ponovo pažljivo pročitao sve do tada pronađene izveštaje i privatne beleške zaposlenih i dobio znatno jasniju sliku stvari nego kada sam ih prvi put pročitao u izolaciji od ostalih otkrića. Lakše je razumeti o čemu su pisali sa novim informacijama koje ste u međuvremenu pokupili.

Pomenusmo dijaloge i likove, i moram reći da odavno nisam sreo skupinu tako jedinstvenih i neponovljivih likova. Fantastično napisane likove u život donosi zaista neverovatna glasovna gluma. Skidam kapu glumcima koji su uneli toliko života i unikatnosti u ličnosti ove igre svojom besprekornom glumom. Iako su prikazani samo animiranim avatarima i 3D modelima iz ptičje perspektive, osećaju se više stvarnim i opipljivim nego mnogi likovi u modernim igrama sa vrhunskom facijalnom animacijom, ali prosečnom glumom i užasnim pisanjem. Animatronik medved neiskvarenoga srca i njegov melanholični monotoni glas su mi postali jedan od najomiljenijih likova u video igrama svih vremena.

Priču počinjete kao par morskih sakupljača otpada, koji tragaju za napuštenim brodovima da bi ih prodali u staro gvožđe. U jednom trenutku ćete naleteti na naftnu platformu koja će se činiti kao upravo onaj bingo momenat koji vam je bio potreban da biste napunili vaše džepove i konačno izašli iz dugova. No, sve će se ubrzo pretvoriti u košmar iz najdubljih dubina pakla i nepojmljivih paralelnih dimenzija (figurativno govoreći). Kako budete otkrivali lokaciju po lokaciju, tako ćete sve dublje zaroniti u ludilo ove priče i sve moguće i nemoguće neverovatne detalje i preokrete. Odavno nisam odigrao igru sa tako uvrnutom i kompleksom pričom, čije ludilo nije tu samo reda radi, već zapravo priča jednu neverovatno mračnu i neočekivanu priču koja spaja bućkuriš svega u najneočekivanijem obliku.

Naravno, temelji svake kvalitetne priče u point-and-click avanturama su lokacije, a one su ovde čista desetka. Svaki novi ekran koji otkrijete krije fantastično nacrtane 2D lokacije, i verujte mi na reč – proći ćete kroz sve i svašta ni u snu očekivano ovde. Precizno i veoma živopisno napisani opisi detalja na lokacijama dodatno oživljavaju užas koji se pred vama odigrava na svakom koraku, omogućavajući da bolje vidite, čujete i omirišete (!) ono što se oslikava na ekranu. Stasis: Bone Totem će vam obogatiti engleski rečnik sinonima na temu smrda, truleži, sluzi, gnoja i svega drugog odvratnog, morbidnog i groznog što možete da zamislite. Konačno, igra sadrži i punokrvne 3D međuscene koje se dešavaju kod ključnih momenata, dodano pojačavajući imerziju. Još jedna stvar koju moram da pohvalim i kod pisanja i kod dizajniranja lokacija jeste neverovatna količina poznavanja detalja iz različitih oblasti i disciplina. Količina mukotrpnog istraživanja koja je urađena da bi lokacije bile precizno oslikane i opisane, a beleške zaposlenih iz različitih disciplina bile verodostojne, je verovatno bila ogromna.

Konačno, da pređemo na gejmplej. U osnovi, ovo je klasična point-and-click avantura. Sakupljaćete raznolike predmete i pokušati da provalite kako i gde da ih koristite. Jedna interesantna novina koju Stasis: Bone Totem unosi jeste to što paralelno vodite troje glavnih likova na udaljenim lokacijama, što gejmpleju daje određenu dubinu, jer ćete morati da pravite progres na svim frontovima kako se ne biste negde zaglavili. Ovo je takođe jedna stvar koju treba pohvaliti u smislu dizajna igre, jer je sve uvezano precizno kako treba dok paralelno vodite tri lika, i rasplet priče i dinamika zagonetki teče prirodno svojim tokom uprkos slobodi da skačete između likova.

Zagonetke su uglavnom veoma logične, i dovoljno izazovne da osetite zadovoljstvo kada ih rešite, ali nikada previše naporne da se zaglavite i bijete glavom u zid. Bitno je samo da dobro razmislite i pažljivo gledate (i čitate!), i uglavnom ćete moći da dokučite šta treba da se radi. Ako negde i zaglavite, tu je i sjajno urađeni ilustrovani priručnik u formi PDF fajla koji uvek možete da konsultujete.

Mogao bih da pišem više ovde o tome koliko je priča bizarno dobra i uvrnuta, koliko su lokacije bogate detaljima i užasom, koliko su likovi višeslojni i nezaboravni, koliko je atmosfera fantastična, ali svaka nepažljiva reč bi mogla da vam „spojluje“ ovo fantastično iskustvo. Zato ću sada da stanem i jednostavno da vam kažem da ako volite mračne SF horor priče inspirisane organskim hororom 80-ih, prikazane kroz fantastične 2D lokacije u formi point-and-click avanture, sa nezaboravnim i sjajno oglasovljenim likovima, igrajte Stasis: Bone Totem onog trenutka kada završite sa čitanjem ovog teksta.

Stasis: Bone Totem je dostupan za PC

Autor: Nikola Savić

Igru ustupio: The Brotherhood