REVIEW: Football Manager 2015

Početkom avgusta kada se veliki klubovi bore za najbolje igrače, a mali se snalaze, svaki prema svojim mogućnostima, svaki ljubitelj fudbala ima svoju viziju koji igrač bi najbolje pasovao kom timu. Uz to, dok najveće evropske lige još nisu počele, pa svoje uglavnom precenjeno fudbalsko znanje još nemamo priliku da isprobamo u lokalnim kladionicama, svake godine se ponovo budi žeđ za novim menadžerom. Još ako vašem omiljenom klubu ne ide baš kako treba, jedva čekamo kraj oktobra/početak novembra kada ćemo konačno preuzeti stvar u svoje ruke i učiniti “Rushden & Diamonds” najtrofejnijim evropskim klubom.

FM 2015 ima poprilično novotarija. Prva stvar na kojoj ćete zastati je izbor između dva menadžerska stila. Da li sebe vidite više kao trenera koji će da se upušta u sitne detalje treninga i mnoštvo tehničkih detalja ili više kao menadžera usresređenog na pristup igri, motivisanje igrača i održavanje balansa i harmonije u timu? Ne, ni meni nije jasno. Naravno, ne morate da budete isključivi, imate izbor između balansiranog pristupa, da li naginjete nekom od ova dva ili ste krajnje odlučni za jednu varijantu. U zavisnosti od tog izbora dobićete poene koje možete da rasporedite u 8 tehničkih, odnosno 7  psiholoških atributa i da prema tome složite kockice kako najbolje sebe vidite. Sve ovo utiče na razvoj igrača pod vašom trenerskom palicom, uticaj na igrače kada ih bodrite pred meč ili kritikujete nakon njega, a čak i na razgovore za posao i pregovore oko novog ugovora. Imate još jedan izbor, a to je koliko ste kvalifikovani kao trener, odnosno koliko iskustvo imate kao fudbaler. Ova stavka kao da je napravljena da vam unapred sruši iluzije velikog trenera jer u dosadašnjim verzijama nije bila naročito bitna, a ovde je izuzetno važna jer vam određuje koliko poena dobijate. Srećom, postoji opcija da se automatski prilagodi klubu koji izaberete da vodite.

ss_e989283a5b48f01d492f2cb9ad1523c2fd69d325

Nakon što izaberete lige koje želite da igrate, izaberete kakav menadžer želite da budete i prijavite se na sijaset društvenih mreža na koje ćete upload-ovati svoje uspehe – ostaćete zbunjeni pred novim korisničkim interfejsom. Ako ste ovaj menadžer igrali još krajem devedesetih i početkom dvehiljaditih, možda ćete prvo osetiti blagi talas nostalgije kada ugledate sidebar sa leve strane, no to će vas proći dok se snađete u novom okruženju i pohvatate gde se šta nalazi. Daleko od toga da je novi sistem nepregledan ali drugačije grupisanje još brojnijih opcija vam neće dozvoliti da odmah uronite u igru već zahteva period navikavanja.

Unapređeni sistem pravljenja taktike i nove uloge koje igrači imaju na raspolaganju će za neke biti prava poslastica, dok će se drugi hvatati za glavu dok ukomponuju savršenu kombinaciju. Svaka pozicija na terenu ima više uloga koje možete odabrati, pa čak i timove koje poznajete u dušu ćete izučavati ispočetka kako bi ih što bolje uklopili na pravi način. Potraga za pojačanjima je dosta drugačija, uneti su brojni upiti i detalji koje možete birati ali definitivno nauštrb jednostavnosti. Skauti sada funkcionišu sličnije realnom svetu, pa pretraga igrača po delu sveta koji vašim skautima nije poznat neće biti jednostavna, a promenjen je i “fog of war, pa umesto praznih mesta u kategorijama imate mogući raspon atributa, pa će vam biti potrebno detaljnije praćenje igrača da biste saznali njegove prave mogućnosti. Pri kupovini igrača je cenkanje i dalje ključno unapređenje pri čemu sada imate veću slobodu, osim što su finansijski direktori klubova mnogo detaljniji i oštriji. Pored finansijskog fer pleja sa kojim se nije igrati, sada se broji svaki dinar, pa vam neće oprostiti ni 32 hiljade funti za dovođenje novog fizioterapeuta ako ste prethodno budžet očistili do nule. A kada ste kupili igrače, sredili taktiku, promenili u trenažnom procesu nešto zbog čega ćete verovatno zažaliti – dolazi provera u vidu utakmica. Opcije koje imate na usluzi u toku meča su krajnje pozitivne i od sitnih taktičkih i tehničkih detalja koji su vam samo dva klika daleko bez da ulazite u meni za taktiku, tu su i uputstva igračima koja možete da vičete sa klupe kada vidite da je neko izgubio motivaciju ili je postao previše razdražljiv i agresivan. Ako utakmice pratite samo kroz komentare na maksimalnoj brzini, budite oprezni. Dok prošetate po opcijama da nađete pravog igrača i izaberete šta ste hteli da mu doviknete – poluvreme može već biti gotovo; ove opcije nadohvat ruke su prigodne kada sve znate napamet, ako ste još neuigrani, pauzirajte meč dok razmišljate šta bi Limeni rekao u tom trenutku.

ss_c652cbde7e2457e8781f8ce921d04ba98f42f7ab

Novina koja je možda i najmanje bitna ljubiteljima menadžera, a koja je naveliko reklamirana je grafika. Iako verovatno niko ne igra menadžer da bi gledao utakmicu, mora se priznati da se grafika redovno unapređuje, a ove godine čak revolucionarno. Uvedena je “motion capture” tehnologija, svi potezi su snimljeni uživo i zatim preneseni u kompjuterske animacije i razlika je velika. Igrači se kreću prirodnije, utakmica ne izgleda kao “robot dance” takmičenje i akcije teku gotovo tečno. Ukoliko ste od onih koji igraju preko 20 sezona u kontinuitetu, sigurno je da nećete imati vremena da sve gledate ali reprize šansi, golova i poneka cela utakmica mogu vam dati bolju sliku o tome kako vaša taktika zapravo funkcioniše na terenu. Stadioni takođe izgledaju impresivno, kao i gomila propratnih animacija poput navijačkih zastava, navijača, obezbeđenja, pa sve do štandova za hot dog.

Komunikacija sa upravom kluba, igračima i medijima je još proširena i unapređena što je čini dosta zanimljivijom. Čak i ako uposlite svog asistenta da se bavi press konferencijama, novinari će vas zaustavljati u tunelu pred meč, zapitkivati za odnose sa drugim trenerima, za svakog igrača za koga ste zainteresovani i brojne druge svakodnevne klupske intrige. Igrači će takođe imati štošta da vam kažu ili zamere i ako niste iskusni u toj prepisci koja katkada ume da bude jako detaljna i mukotrpna, bolje da sve stavite na teret asistenta, barem dok ne uđete u štos, pogotovo kada se ceo tim požali na nešto i nikada ih ne možete zadovoljiti (jedni misle da su ciljevi preambiciozni, dok drugi ne veruju da možete i osnovno da izgurate). Uprava kluba će biti znatiželjna za mnoge aspekte što ćete najbolje upoznati ako tražite novi posao. Bez obzira da li ste izabrali da budete početnik ili iskusni trenerski lisac, razgovor za posao će vas podsetiti na iskustvo u državnom preduzeću gde ste jedini koji se za posao nije prijavio preko veze. I pored obilja novih i interesantnih razgovora i dalje ne postoji dovoljno različitih opcija u razgovoru sa medijima ili igračima, uglavnom dve opcije za, dve protiv i jedna uzdržana. Ta politika se odnosi i na insistiranje novinara na pitanjima koja su sasvim suprotna od statusa igrača (Igrač je nepoželjan i trudiš se da ga prodaš iz sve snage, a oni komentarišu: sigurno će biti teško bez njega, kako sad i ne postoji opcija: uopšte mi ne treba). Slično je i u raspravi sa igračima i drugim menadžerima preko tabloida gde nećete naći ništa slično odgovoru koji zapravo želite da date.

ss_c6d2f4cd9df05e8ad746df5f1f7f7c9d2bbf5bb9

Ako nemate mnogo vremena, a želite da odigrate barem neku sezonu i odlučite se za “Classic” verziju, nemojte. Većinu stvari kojima možda ne želite da se bavite možete u običnom modu da svalite na asistenta koji će vas u uvodnom razgovoru pitati sa čim sve želite da vam pomogne (čitaj – uradiće on). Ovaj mod je obogaćen novim opcijama koje već imate u standardnom modu, a zapravo izgleda kao da je pravljen za decu, a ne one koji samo nemaju vremena da se detaljno posvete sitnim tehnikalijama. Izbor između dva modula je kao razlika između polaganja uvoda u menadžment na Megatrendu i spremanja diplomskog na ETF-u ili razlika između bukvara i vikipedije.

Football Manager je franšiza koja gura već dve decenije i toliko je iznad ostalih da skoro ni nemaju pravog konkurenta. Sjajno je što imamo konstantan ali lagani razvoj igre i razvojni tim ne mora da konstantno ubacuje šljašteće ali nepotrebne  novitete samo da bi ostala u trci za mušterije. A kako stvari stoje, osim malo bogatijeg izbora u konverzacijama (ne mnogobrojnijeg, već raznovrsnijeg) ne bih ni znao šta još mogu da poželim od igre od koje se ne odvajam već osamnaest godina. Nakon sezone ili dve i manje iskusni igraći će ući u štos i krenuti u istraživanje i najsitnijih detalja zato što su ti detalji (pored baze, naravno) ključno oružje ovog neprevaziđenog fudbalskog menadžera logičnog i jednostavnog imena – Football Manager!

Autor: Dimitrije Đorđević

Football Manager 15

0