REVIEW: Stardew Valley

Šta uraditi ako imate 25 godina, radite beznačajan posao u ogromnoj korporaciji i ne osećate se živo i ispunjeno u svom životu? Sudeći po igri Stardew Valley odlazak na selo je pravo rešenje. Vaš lik jednog dana dobija pismo od svog pokojnog dede koji ga moli da posle njegove smrti preuzme da vodi farmu u malom ruralnom mestašcu Pelican Town što on prihvata sa zadovoljstvom.

Vrlo je teško opisati igru kao što je Stardew Valley. Na prvi pogled liči na mešavinu igara Harvest Moon i Animal Crossing, međutim ako se zagrebe malo više ispod površine otkrićete da ova igra ima puno toga ispod maske simulatora farmerskog života. Od samog starta bićete pregaženi brojem opcija i mogućnosti kako da provedete jedan dan. Možete saditi, đubriti i zalivati vašu baštu, skupljati med i javorov sirup, praviti sir i pekmez ali i provesti ceo dan pecajući ili čak ubijajući karakondžule u lokalnom rudniku. Delatnosti su podeljene u različite kategorije kao što su rudarenje, sakupljanje plodova, vrtlarstvo, pecanje itd, a bavljenje svakom od njih će vam polako dodavati skill poene u toj kategoriji što će vam poboljšati efikasnost ili otključati nove recepte. Jedina dva ograničavajuća faktora su stamina i vremensko trajanje dana u igri koje je, inače, oko 15 do 20 minuta realnog vremena. Naime, svaka akcija koju izvedete bilo da je to obaranje drveta ili okopavanje neumitno troši staminu, a istu možete dopuniti ili konzumiranjem hrane, pića, posetom termama koje su elegantno skrivene da ih je autor teksta prvi put video posle šest sati igranja ili spavanjem u krevetu. Spavanje automatski snima poziciju, štaviše to je i jedini način snimanja pozicije i pomera dan na kalendaru za jedan unapred. Sama igra podeljena je na četiri godišnja doba koja traju otprilike po 30 dana svako sa svojim prednostima i ograničavajućim faktorima. Na primer leto je izvrstan period za uzgajanje borovnica dok zimu možete posvetiti pretvaranju istih u slatko imajući u vidu da tada skoro ništa ne raste.

SV02

Celokupan sistem bavljenja farmom i propratnim akcijama je sam po sebi kompleksan ali nije jedino što Stardew Valley ima da ponudi svojim igračima. Kad posle prvih nekoliko dana uhvatite konce, naučite kako da uspete da obavite sve nužne poslove, a da se pritom ne onesvestite jer ste „pojeli“ celokupnu staminu možete se otisnuti u istraživanje Pelican Towna i okoliša. Gradić je rasut, možda čak i malo više nego što je bilo potrebno i u njemu pored vas živi još oko dvadesetak ljudi i dece. Svaki lik koga budete sreli ima svoje navike, želje, potrebe i dnevnu rutinu, pa ćete pre ili kasnije hvatati sebe kako pamtite da Robin ponedeljkom nije u svojoj radnji već vežba sa svojim prijateljicama, a da Abigail srede provodi posmatrajući reku sa severnog mostića. Likove možete sprijateljiti, a sa nekim od njih je moguće otići i korak dalje što za posledicu ima brak, decu, razvod i neminovan gubitak polovine teško stečene imovine. Ok, ok, šalili smo se za razvod i sudsko poravnanje.

SV01

Impresivno je što je celokupna igra projekat samo jedne, jedine osobe. Da, dobro ste pročitali Stardew Valley je kompletno urađen od strane jednog momka Erika Barona koji je potrošio nekoliko godina života na pravljenje grafičkih elemenata, zvuka i hiljada i hiljada linija koda koje su udahnule život ovoj igri. Ono što je još impresivnije je činjenica da Erik aktivno odgovara na svaki prijavljeni bag i da besomučno pegla igru toliko da je u prvih pet dana izbacio čak četiri zakrpe. To naravno ne znači da je Stardew Valley bio bagovit, naprotiv, a svi ispravljeni bagovi bili su minorni i moguće je igrati se desetinama sati bez da primetite ijedan ali mnogo govori o tome da je autor igre uložio pored vremena i svoje srce i dušu u ovu igru. Možda je zato Stardew Valley izazvao takav fenomen da su piratski sajtovi prepuni ljudi koji tvrde da su posle probanja igre skinute preko torenta istu i pazarili i koji savetuju ostale posetioce da urade isto.

SV04

Ako je poštapalica „samo još jedna potez“ ostala trejdmark jednog od najboljih serijala igara na PC-u, Civilization – Stardew Valley će ostati poznat po „samo još jedan dan“ sindromu. Ne dešava se često da one-man projekat ostavi ovakav trag na igračku zajednicu, a mi se nadamo da će nas Erik Barone obradovati sa još igara.

Jednostavno rečeno Stardew Valley vredi svaki dinar!

Stardew Valley

9