PC

INTERVJU: Uroš Zečević, Fat Pug Studio

Ovaj tekst je originalno izašao u februarskom broju časopisa Play!Zine, koji možete besplatno preuzeti na ovom linku.

Ako ste vaše klinačke dane provodili po buvarama sa arkadama ili krišom kod ćaleta na prvom računaru u ulici instalirali igre koje vam je neko drugi posudio, verovatno će vam slike koje vidite oko ovog teksta izazvati talas prijatnih emocija te iskonske dečije radosti i nostalgije.

Naš današnji sagovornik, Uroš  „Kruko“ Zečević, je jedan od tih klinaca, koji je rešio da i sam postane neko ko će „nekim novim klincima“ (otrcana fraza, znamo) da približi tip igara koji danas svakako spada u nišu, ali nišu koja jednom kada dopre do vas, čini da ne možete da se odvojite od nje.

O tome šta ga je nateralo da uđe u svet razvoja video-igara, koliko je važna upornost, i naravno o njegovom čedu prvencu – igri Rick Henderson, smo razgovarali naširoko, i sada nam na naše zadovoljstvo taj razgovor prenosimo, da i vi uživate u njemu.

Play!Zine: Pozdrav Uroše, drago nam je što konačno imamo priliku da uradimo ovaj intervju. Hajde za početak, upoznaj publiku u par crtica sa svojim projektom, o čemu se tu tačno radi, odnosno – šta je to Rick Henderson?

Uroš: Ukratko, Rick Henderson je horizontalno skrolujuća beskrajna pucačina. Pet frakcija, pet bosova, gomila oružja, dodataka, sjajna muzika i prelepa piksel grafika. Kada dođete da kraja, nastavljate dalje – sve dok ne ostavite kosti u svemiru.

Play!Zine: Kako je uopšte počela cela priča, i otkud se ta ideja stvorila kod tebe? Ti se bazično ne baviš razvojem igara, ovo je praktično počelo iz hobija, tako?

Uroš: Daleke 2013. godine sam, nezadovoljan tadašnjim usmerenjem karijere, upisao kurs Jave u maloj softverskoj školi sa nadom da ću preusmeriti svoje radno bivstvovanje u pravcu programiranja. Činilo mi se kao logičan korak, za kompjuterom sam od Komodora 64 i znam o tome više od prosečnog čoveka. Moram da priznam da sam bio potpuno izgubljen, apstrakno razmišljanje mi uopšte nije išlo od ruke. Posle završetka još jednog kursa, ovog puta u trajanju od godinu dana, stvari su bile mnogo bolje, ali mi i dalje nije „kliknulo“ u glavi. Oduvek sam bio praktičan i rešio sam da probam Unity jer koristi C#, a rezultat se može videti odmah. Shvatio sam da mi se to sviđa, ono što sam radio je počelo da dobija oblik prave igre i rešio sam da nastavim u tom pravcu.

Play!Zine: Da li potpuno sam radiš na ovom projektu ili imaš i neke saradnike?

Uroš: Pored mene, jedini (plaćeni) saradnik koga imam je Marten Van Aken (@lighterthief), sjajan umetnik iz Holandije koji se bavi piksel grafikom. Pronašao sam ga na Pixelation forumu. Igra je u početku trebalo da ima prilično jednostavnu grafiku, ali je saradnja sa njim izrodila nešto novo, bogati vizual pun kolorita, koji podseća na stare pucačine sa kućnih kompjutera devedesetih.

Play!Zine: Znamo da si prošle godine kontaktirao autora Endru Segu, koji je radio na muzici i za takve naslove kao što su Unreal Tournament i Freelancer. Znamo da je odgovorio zainteresovano, da li je na kraju došlo do neke realizacije saradnje?

Uroš: Kada sam počeo da tražim muziku za igru, prve stvari koje sam preslušavao su bile na Modarchive sajtu jer sam znao da module mogu da koristim besplatno (uz dozvolu) ili malu naknadu, a sami fajlovi lako mogu da se izvezu u midi format pa mogu i da doradim šta je potrebno. Za uvo mi je zapao izvesni Necros, za koga se ispostavilo da je čuveni Endru Sega. Imao sam tu sreću da ga stupim u kontakt sa njim putem platforme Soundcloud i da je bio raspoložen za saradnju. Međutim, gospodin Sega nije za dogovore poput procenta od prodaje igre ili soundtrack-a, a kako nisam u situaciji da platim njegove numere, ostalo je na tome da se diskusija nastavi kada se završi IndieGoGo kampanja. Nažalost, bojim se da za igru ovog kalibra nije pametno davati poveći deo prikupljenih sredstava na muziku, pa sam se okrenuo alternativama. Kontaktirao sam dosta muzičara na Bandcamp-u i uspeo da postignem dogovor sa dvojicom (za sada). Mlada Fronta i Cryocon. Mlada Fronta je Remi Peluši iz Francuske, a Cryocon Den Ekston iz Amerike. Pristali su da mi daju svoju muziku na upotrebu u igri, a ja ću biti dovoljno korektan da im ustupim svu zaradu od prodaje soundtrack-a i deo novca koji će biti prikupljen putem IndieGoGo kampanje (ukoliko ista prođe po planu).

Play!Zine: Takođe, znamo da ti je i samom jedna od ljubavi i stvaranje muzike, imaš li u planu možda i sam nešto da uradiš i kakav OST možemo da očekujemo generalno u igri?

Uroš: Zaista bih voleo, ali kada radite sami, vreme je izuzetno ograničavajući faktor, te sam rešio da ovog puta prepustim to zadovoljstvo drugima. Možete očekivati dosta dobrog synthwave-a i elektra. Trenutnih 9 numera koje će se pojaviti u igri možete čuti ovde na ovom linku.

Play!Zine: Šta ti je sve bilo potrebno da znaš sa tehničke strane pre nego što si krenuo  u ovaj poduhvat? Ovo je ipak pre svega projekat jedne osobe, šta je potrebno pre nego što se neko uputi u ovako nešto u smislu veština koje koristiš na projektu?

Uroš: Za samostalno angažovanje u svetu video-igara su pre svega potrebne odlične organizacione sposobnosti i racionalan pristup radu. Tek posle toga dolaze tehničke veštine koje nije teško naučiti. C# je prost jezik, sam Unity ima prilično jednostavan API i internet je pun vodiča pomoću kojih se sve može naučiti. Ako ne znate da crtate i pravite muziku, uvek možete angažovati nekoga, što i preporučujem, retki su oni koji uspevaju sami sve da rade.

Play!Zine: Koji su ti do sada bili najveći izazovi u radu na igri, šta je teško, šta naporno, šta prosto možda samo dosadno?

Uroš: Nisam se tome nadao, ali je dosta stvari prilično dosadno i zamorno. Pronalaženje i ispravljanje bagova je negde na samom vrhu liste, a nije ni testiranje ništa manje zamorno, uz čekanje za kompajliranje svaki put. Najveći izazov je ostati dosledan i svaki dan uraditi makar jednu stvar. Osećaj napretka je jako bitan jer poslao ima zaista mnogo i lako je izgubiti motivaciju bez osećaja da se grabi ka nečemu.

Play!Zine: Sa druge strane, koji je deo posla ono u čemu uživaš dok radiš na igri?

Uroš: Zapravo, u poslednje vreme dosta uživam u marketinškoj strani produkcije za koju je potrebno izdvojiti vremena koliko i za samo kreiranje igre. Pozitivne reakcije, ali i dobronamerna, kvalitetna kritika, blagotvorno deluju na motivaciju i kvalitet rada.

Play!Zine: Koje igre iz žanra kome tvoj projekat pripada, 2D horizontalno skrolujuće pucačine, su ti bile inspiracija? Šta generalno smatraš da je dobro u žanru, a gde vidiš prostor za inovaciju i napredak, i kako se tu uklapa tvoja igra?

Uroš: Galaga, Project X, Xenon, Raptor, Steredenn, U.N. Squadron, R-Type, Z-Out. Žanr postoji već preko 30 godina i teško je izmisliti toplu vodu, mada se sa vremena na vreme pojave biseri poput Rival Megagun ili Enemy Mind i potpuno me iznenade. Ne mogu da kažem da je Rick Henderson revolucionaran, ali kombinuje nekoliko elemenata koje do sada nisam video zajedno ni u jednoj igri.

 Play!Zine: Šta bi ti istakao kao glavnu karakteristiku tvoje igre, ono što bi trebalo da privuče ciljnu publiku da zavoli ovaj naslov?

Uroš: Non-stop akcija sa fenomenalnom muzikom i sjajnom grafikom, izazovnim boss borbama i drugačijom igrom svaki put.

Play!Zine: Kako bi generalno opisao tvoje iskustvo prethodnih godina tokom rada na igri. Šta si naučio, šta si shvatio, kako ti je to pomoglo sa profesionalno-životne strane generalno i kako si iz celog tog jednog procesa izašao drugačiji?

Uroš: Bilo je mukotrpno, uz mnogo neprospavanih noći, mnogo padova i ponovnih dizanja. Imam porodicu i posao i izuzetno je teško sve uklopiti, a pritom ostati normalan i zdrav. Naučio sam da ne treba ništa požurivati i da ne postoji ta količina strasti koja može da ubrza proces koji je sam po sebi kompleksan i dugotrajan. Zapravo, najbolje rezultate daje dobra ravnoteža rada i života, što sam naučio na teži način.

Play!Zine: Ideja iza cele igre  je veoma ambiciozna, kada si prvi put maja 2017. podelio projekat sa zajednicom, bilo je tu nekoliko modova igranja, računajući i Story mod. Brzo premotavanje napred, kako sada stoje stvari sa igrom, da li ti se sve čini i dalje izvodljivo?

Uroš: Naravno da ne! Kao i svaki početnik, ohrabren brzim napretkom i mogućnostima Unity pogona, sam zagrizao više nego što mogu da progutam. Igra je bila zamišljena kao kompletno iskustvo za jednog igrača na koje smo navikli u ovom tipu igara: nivo, boss, prodavnica oružja i dodataka, ponovo nivo i tako do kraja. Međutim, kako nepisano pravilo nalaže, to što zamisliš isečeš na pola, pa tu polovinu još na pola i tada zapravo dobiješ nešto što možeš da uradiš u razumnom vremenskom roku. Ono što je trenutno Rick Henderson je i dalje veliki izazov, ali izvodljiv za jednog čoveka.

Play!Zine: Ono zbog čega sad pričamo o tvojoj igri je i zato što želimo da publici naglasimo da u trenutku dok čitaju ovo, već je i aktivirana Indiegogo kampanja, pa svako ko je zainteresovan za ovaj projekat može i direktno da ga pomogne. Reci nam nešto više o kampanji, koji su ciljevi, dokle će trajati i šta potencijalni igrači mogu da očekuju.

Uroš: Kampanja je trenutno u fazi pred lansiranje, koja služi za prikupljanje e-mail adresa osoba zainteresovanih da podrže projekat. Pre-launch stranu možete naći ovde i ostaviti svoj mejl, kako biste bili obavešteni o početku faze finansiranja. Cilj kampanje je 3 000 dolara, koliko je potrebno za još jednu frakciju i pozadine. Perkovi koje oni koji odluče da podrže projekat mogu očekivati su beta pristup, ključevi za igru, soundtrack, učestvovanje u kreiranju novih protivnika i pojavljivanje imena na svemirskom cepelinu koji će se pojavljivati u toku igre.

Play!Zine: Šta bi sa tvojim dosadašnjim iskustvom kroz koje si prošao preporučio nekom u Srbiji koji možda želi na sličan način da ostvari svoju davno zamišljenu ideju? Koji bi bili tvoj saveti?

Uroš: Počnite sa malim, kratkim igrama različitih žanrova kako biste naučili što više, što pre. Ne stidite se da ih objavite na sajtovima koji to omogućuju besplatno, poput itch.io. Kada konačno odlučite da radite nešto ozbiljnije, počnite sa marketingom istog trenutka – tržište indie igara je neverovatno zasićeno i teško je probiti se kroz buku. I naravno, ako ne ide, nemojte se bojati da u potpunosti odbacite projekat, učinićete sebi uslugu.

Play!Zine: Hvala ti puno na razgovoru, puno sreće sa Indiegogo kampanjom, i jedva čekamo da opišemo Rick Henderson And The Artifact Of Gods na stranicama Play!Zine časopisa!

Uroš: Hvala i vama na pozivu.

Pripremio: Nikola Savić

Comments
Play!Zine - preko 14 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

Prijatelji:


Play!Zine 2006-2019

To Top