REVIEW: Expeditions: Rome

Expeditions: Rome je treća, i najverovatnije poslednja igra u Expeditions serijalu nakon Conquistadora i Vikinga. Ako vam je falilo malo te klasične RPG zabave, ovo je idealan naslov za vas, sa više nego pristojnim dodatim osobnostima koje Rome čine vrlo specifičnom, ali i utoliko boljom igrom. Igra vas stavlja u ulogu mladog Legata čiji je otac ubijen kao posledica političkih sukoba prilikom uspona Gaja Julija Cezara. Kako bežite u vojsku u cilju da ugušite grčku pobunu, vaš cilj je da ultimativno postanete Legat kojeg će svi poštovati.

Priča odatle pruža veliki broj opcija, i predstavlja apsolutno najjači aspekat ove igre, s obzirom na ogromnu količinu izbora koju igrač ima, kao i broj različitih ishoda i posledica istih. Kako priča bude tekla, sve više ćete upoznavati svoje saborce, a moraćete i da balansirate određene odnose sa likovima, jer se neprijatelji lako mogu steći u ovako turbulentnom okruženju. Na sve to prevashodno utiče i jedna od tri veštine koju ćete izabrati prilikom kreiranja lika, i koja će dosta uticati na to kakvim metodama se koristite da biste nekoga privoleli, bilo da su one agresivne, logičke ili manipulativne.

Dijalozi su odlično napisani i glasovno odglumljeni, sa vrlo organskom i prirodnom interakcijom između vaših kompanjona, bilo da su u pitanju pošalice ili životne filozofije kao tema njihovih razgovora. Takođe u opcijama možete upaliti i combat death opciju koja uvodi permanentne smrti za vaše saborce ukoliko poginu tokom borbe, kao i ironman mod koji vas svodi na jedan autosave bez opcije da se vratite i promenite odluku. Ove odluke se ogledaju kroz dosta različitih situacija, koje se neće svoditi samo na ono što kažete, već i  na to kako ćete određeni grad napasti, ili prići pojedinim sukobima, kao i donositi potencijalno bitne političke odluke. Sve ovo doprinosi iskustvu, a fokus na igračevim izborima je za svaku pohvalu.

Gejmplej se sastoji iz nekoliko različitih segmenata, od kojih je svakako primarna potezna borba iz tipične cRPG izometrijske perspektive. Na poćetku ćete se rasporediti na heksagonalnoj mreži, odakle zatim igrate u kojem god redosledu poželite, trošeći kretanje vaše vojske i akcioni poen na jednu od dostupnih akcija. Nakon toga, neprijatelji imaju priliku da napadaju. Većina tipičnih elemenata iz TTRPG borbenog sistema je tu, pa će se fanovi klasične potezne borbe osećati kao kod kuće, dok je samo iskustvo veoma fluidno i dosta satisfaktorno, a postaje još interesantnije kako budete otključavali sve više opcija kroz igru. Pri kreaciji vašeg lika, imaćete opciju da izaberete jednu od četiri klase koje lepo prikazuju različite tipove rimskih jedinica, gde svaka ima i tri podklase u koje možete ulagati iskustvene poene. Ovo daje dosta prostora za buildove, međutim, treba voditi računa, s obzirom da opcija za resetovanje poena ne postoji, te će svako ulaganje biti permanentno.

Osim borbe kao takve, postoje i vojni sukobi koji su predstavljeni možda preterano jednostavnim interfejsom gde jedinice predstavljaju rombove, kvadrate i trouglove. U ovim segmentima kada se sukobite sa neprijateljskom vojskom, iskakaće vam često tri odluke koje možete doneti na osnovu trenutne situacije i koje mogu promeniti tok bitke. Vojsci dodeljujete centurione, kojima možete naložiti kakvu strategiju želite da koriste i koji će u zavisnosti od sopstvenih veština donositi više ili manje uspeha i plena. Sistem bitke kroz ove povremene odluke nije preterano dubok i poprilično će vam brzo dosaditi, gde ćete često imati osećaj da su čak i nepotrebne.

Na sve to dodat je i menadžment vašeg vojnog kampa, koji na momente ume biti zanimljiv, jer ostavlja utisak da se ipak brinete o svim tim građanima, kao što se od vas i očekuje. Možete slati svoje saborce na zadatke od kojih su neki da istražuju, bave se politikom ili treniraju regrute. Takođe, imate i znatno prostraniju regionalnu mapu, preko koje ćete putovati između lokacija, dok usput morate voditi računa o resursima i hrani koju imate, kako to može uticati na moral vaših trupa i prouzrokovati pobunu ako niste pažljivi. Što se tiče craftinga i samih oružja i opreme, sam crafting sistem nije baš najintuitivniji jer će se svoditi na nasumične statove oružja, pa ćete često kreirati isti mač iznova dok ne budete zadovoljni istim. Međutim, kada govorimo o samoj opremi za vaše likove, ona se dosta međusobno razlikuje, sa solidnim brojem jedinstvenih opcija za vašeg lika i specijalnih sposobnosti koje svako oružje donosi.

Expeditions: Rome izgleda odlično na skoro svim poljima. Dizajn interfejsa i mape je predivan za oko, dok su okruženja vrlo verna periodu i umeju stvoriti stvarno lepe pejzažne momente, čak i iz izometrijske perspektive. Uz to, vizuelni efekti su na mestu, kao i zvučni, te će zvukovi tokom borbe biti veoma verni onome što se odigrava na ekranu. Već pomenuta glasovna gluma je zaista sjajna, i svaki glumac je definitivno doprineo ličnosti svakog karaktera, a uz kvalitetno pisanje vrlo lako ćete se povezati sa najvećim brojem likova koji putuju sa vama. Muzika je takođe solidna, iako ne predstavlja nešto što će vam opstati u sećanju na duže. Dinamično se menja od borbe do borbe, uspešno se prilagođavajući atmosferi trenutnog sukoba.

Rome je takođe jedan od najistaknutijih primera kako treba da izgleda igra na izlasku, s obzirom da ćete bagove bilo kakve prirode teško naći, dok je optimizacija više nego solidna s obzirom na to kako igra izgleda. Nažalost, Logic Artists studio se zatvara nakon ove igre, kako bi prešli na rad na NFT igrama, što je poprilično razočaravajuće, imajući u vidu koliko je ovaj serijal pokazivao neizmerni talenat ovog tima da napravi nešto inovativno i kvalitetno u RPG žanru. Ipak, to svakako ne treba da vas spreči da isprobate Rome – jedno odlično, sadržajem i zabavom ispunjeno iskustvo.

Expeditions: Rome

€44,99
8.7