FIFA je mrtva, živeo FC: EA Sports FC 24 recenzija

Da je FIFA biti lako, FIFA bio bi baš svako. No, od ove godine, tu privilegiju neće imati čak ni FIFA lično!

Naime iz EA su zbog nesuglasica sa sa svetskom kućom fudbala (FIFA) oko visine novčane naknade za korišćenja ovog imena izgubili licencu i pravo na korišćenje istog, pa su u skladu sa situacijom morali da se konsoliduju i krenu u “rebrending” ove legendarne fudbalske simulacije.

Prvi i glavni korak je načinjen već pri prvim znacima da do dogovora sa svetskom kućom fudbala neće doći, a taj korak je predstavljao izbor novog imena koje će od ove sezone glasiti: EA FC 24. Da li novo ime zaista znači i novi početak i šta nam sve donosi novi nastavak serijala, pokušaćemo da vam dočaramo u daljem tekstu.

Ono što na prvi pogled apsolutno upada u oči je potpuno novi dizajn izbornika iliti menija. Selekcija za odabir modova i opcija, grupisana je sa leve strane dok je prostor sa desne rezervisan za predstavljanje nekih od najboljih igrača sveta. Tu će oni žonglirati sa loptom, šutirati je ili pozirati i sve to u cilju da vam dočaraju nivo grafike, realističnost pokreta i sve ono šta vas očekuje u samoj igri.

Što se tiče samih modova tu nema nikakvih promena – svi iz prethodnika su i dalje prisutni. Nema mnogo izmena ni u samom njihovom funkcionisanju pa sve deluje kao neki deža vi. Zapravo najveća promena desila se u “FUT” modu ili kako je od ove sezone nazvan “UT”. Ta promena predstavlja mogućnost da u istoj ekipi vidite i muškarce i žene. Da, dobro ste čuli!

Dakle od ove godine ćete moći da kombinujete najbolje fudbalerke sa najboljim fudbalerima u istoj ekipi. Rekli bi kontroverzan dodatak za koji još nismo sigurni kako će se pokazati u dužoj praksi ili kakve će sve polemike pokrenuti, tako da ni sami još nismo spremni da iznesemo mišljenje.

Ali mislimo da bi u ovom trenutku idealan opis bio jedan deo pesme Stanka Marinkovića : “Ja sa njom, ti sa njim – više to nije IN. Ja sa njom, ti sa njim – malo bih da promenim… Hajde da mešamo, da se pomešamo, to je sad, sada IN – diže mi adrenalin”. Ako niste čuli za ovu pesmu brzo na YouTube i ispravite ovu veliku grešku u vašem životu, najveću posle odlaska na koncert Red Hot Chilli Pappers-a u Inđiji bez kabanice i gumenih čizama!

Konačno dođosmo i do samog gejmpleja i realno najvažnijeg dela igre bez obzira da li igrate sa ženama, muškarcima ili kengurima…

Sam osećaj na terenu i van njega je zaista dosta dobar. Ubačeno je dosta novih animacija koje upotpunjuju atmosferu i celokupan osećaj. Na primer, tu je blizinski kadar navijača kako piju pivo ili razgovaraju, ili recimo kamera u tunelu gde se igrači spremaju da izađu na teren. Tu su i snimci ispred stadiona i slični momenti koji kompletiraju doživljaj.

Pokreti igrača su stvarno odlični, pogotovo kada se radi o najvećim zvezdama. Za sve ovo posebno treba zahvaliti HyperMotion V tehnologiji koja je već njena treća iteracija. Slovo “V” označava upotrebu volumetrijskih podataka sa više od 180 profesionalnih fudbalskih utakmica kako bi se poboljšao realizam. Podaci su prikupljeni na utakmicama UEFA takmičenja u muškoj i ženskoj Ligi Šampiona, La ligi i Premijer ligi. Ova tehnologija je dostupna samo na PlayStation 5, Xbox Series X i na PC-u.

Dodate su i nove mehanike za pas igru, šuteve kao i  sistem prepoznatljivih stilova fudbalskih zvezdi,  koji će se aktivirati u određenim trenucima u meču i doprineti na dodatnoj realističnosti. Ovo su zapravo skenovi pravih poteza igrača već pomenutom HyperMotion V tehnologijom. Nećemo se baviti detaljnije opisom istih ali ćemo konstatovati da su u globalu doprineli mogućnost da igru igrate na malo raznovrsniji način, tako da kažemo.

Ono što moramo da napomenemo i pominjaćemo do iznemoglosti dok se nešto ne promeni jeste da EA i dalje kuburi sa licencama, što kroz istoriju ovoj kompaniji nije bilo baš svojstveno. Gotovo da EA svake godine izgubi licencu za neki novi klub. Na primer, igrači neće imati priliku ni ove godine da vide licenciranu “rimsku vučicu” iliti “AS Romu”, koja sa Žoze Murinjom možda ne igra najlepši fudbal, ali sa igračima kao što su Paulo Dibala i Romelu Lukaku, svakako privlači veliku pažnju. Pogotovo što već drugu godinu zaredom igra finale nekog evropskog takmičenja. Ovo je četvrta godina u kojoj ovaj klub neće biti licenciran u igri, a uzimajući u obzir koliku popularnost u ovim krajevima ovaj klub uživa, to će svakako biti minus.

Još jedan mali detalj za sve fanove Rome, da se još malo razgneve ukoliko je potrebno: El Šaravi i dalje ima isti “face scan” i frizuru kao i u FIFI 16!

Onaj veći minus, bar za fanove iz Srbije će biti taj što već dugi niz godina nemamo priliku da igramo sa reprezentacijom Srbije. Retke prilike kada je tako nešto moguće su kada se naša reprezentacija plasira na neko veliko takmičenje, a onda izađe update u igri koje pokriva taj turnir. Tako je recimo bilo za SP u Kataru prošle godine, pa su ažuriranjem bile potpuno licencirane sve selekcije učesnice turnira.

Uzimajući sve ovo u obzir, moramo konstatovati da novo ime zapravo i ne znači novi početak, osim ako žene u ekipi ne smatrate novim početkom. U tom slučaju ovo definitivno jeste novi početak! Ali realno gledano nova FIFA iliti FC 24 predstavlja samo nastavak svoje loze i spor, minimalni uspon uz primese neočekivanih obrta koji ceo serijal kroz istoriju i karakterišu.

Ako ste fan FIFA serijala ne brinite, nećete biti razočarani – i ovogodišnja igra će vam pružiti dosta zabave. Ali ako ste ljubitelj fudbala i nemate omiljenu simulaciju ovog sporta, onda bi trebalo da se nadate nekoj novoj simulaciji u skorijoj budućnosti. Simulaciji i konkurentu koji će ljude iz EA naterati da se zapitaju – šta je ono što zaista treba promeniti? Samo tada će fokus konačno i ponovo biti maksimalan na onome što je najbitnije – fudbalu, bez traćenja vremena i novca na neke nebitne gluposti i jeftinu šminku.

EA Sports FC 24 je dostupan za PC, PS5, PS4, Nintendo Switch, Xbox One i Xbox Series X/S

Autor: Miloš Živković

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.